El cap de setmana passat vaig visitar el museu de la meva ciutat, Hiratsuka. Es presentava una exposició sobre la història del disseny a la Nissan. Fa uns anys vaig treballar per una empresa manresana que construïa autocars, val a dir que cal diferenciar la carrosseria del xassís, la majoria de la gent es pensa que els autobusos de Barcelona són Benz, però la part Benz és xassís i el motor, la carrosseria és d'una altre empresa. Hi ha moltes empreses a Catalunya que contrueixen carrosseries per autobusos o autocars, Noge, Beulas, Obradors ( la meva ), Ayats... Els autocars es construeixen molt artesanalment així com es fan el prototips de les empreses automobilístiques més grans. Aquesta exposició il·lustrava molt bé com es fa aquest procés de creació.
Alguns dibuixos dels anys noranta, fents a ma, amb pinzell i aerògraf.
Motius per la inspiració del Nissan Cube, un model que no crec que surti del Japó.
Una meravella dels 60' un Nissan Silvia.
Un petit cotxe dels 50'.
El Maxim, un concept car ( un prototitus ), de cotxe 100% elèctric.
Antigament es feia ús dels carbonets de colors per esboçar les primeres idees.
Un altre cotxet molt popular als 60', el Sunny.
El procés de creació de la maqueta 1:1 que serà la base per crear les matrius per la producció real del vehicle, aquesta imatge és dels 70' però el procés no ha canviat gaire, tot i que ara ajuden molt els robots que desbasten les primeres formes amb una eina de fresa.
A Obradors també creavem peces per l'autocar sobre una base de fusta i aplicant capes de fang al damunt, així es donaven forma als paraxocs, als interions de les portes o als davantals, on es feia encaixar els quadre de instruments.
Els artesans de la Nissan són uns artistes que poden crear meravelles com aquestes figures de dos lluitadors de Sumo, amb les mateixes eines i materials amb els que modelen un Micra.
Eines de modelat del fang, la majoria fetes a ma, els padrí del meu pare era modelista i se les feia ell, fins i tot usant objectes poc convencionals, com tela metàŀlica per polir.
El Nissan Skyline.
Un petit model del Nissan Murano.
Un parell de botes i una pilota de Fútbol de fang de modelat.
El Pivo 2 un concept car elèctric.
El primer Pivo, una barreja de la carrossa de la Ventafocs i algun manga japonès.
1 comentari:
Per les fotos veig que al Japó el volant està a la dreta.. quedarà mal dir-ho, però no ho sabia pas.
El que em crida l'atenció és que es veu que tenen molta cura de guardar als museus tots els aspectes de diferents oficis i arts... i, en canvi, els edificis antics els enderroquen sense gaires miraments, pel que expliques.
Publica un comentari a l'entrada