dilluns, d’abril 05, 2010

Ni veu ni vot

El divendres em va arribar aquesta notícia.
Sembla ser que el govern espanyol i el principal partit de l'oposició s'estan plantejant que els residents a l'exterior perdem el dret a votar al Congrés de Madrid i als Parlaments autonòmics. Això deixaria més de 100.000 catalans sense el dret a vot.
No costa gaire d'imaginar quins són els motius que impulsen aquesta iniciativa.
Tanmateix jo tinc el cor dividit, per una banda penso que no és el tot just que els residents a l'estranger puguem votar en un país en el qual no hi vivim ni paguem impostos quan molts immigrants que sí que compleixen els seus deures de ciutadania no puguin. De fet mai voto a les municipals.
Però, per una altra banda, perdre el dret a vot al meu país em fa sentir ciutadà de segona, ja que des de la democràcia grega ser ciutadà volia dir tenir dret a vot. Un de les coses que més por em feia era que al estar registrat a l'ambaixada espanyola com a resident al Japó em prenguessin el dret de votar al Parlament de Catalunya, i deixar-me l'opció única de votar al Congrés de Madrid. La identitat catalana no existeix legalment per això no és difícil pensar que un català a estranger no és català sinó espanyol. De fet és l'única identitat reconeguda pel govern japonès i avala el fet que la nacionalitat catalana no consta en cap paper oficial, ni ID ni passaport, a diferència de la Gran Bretanya on si que s'especifica l'origen escocès, anglès o gal·lès del titular del document.
Aquesta és una gran mancança que crec que poca gent ha posat en qüestió.
Bé, de totes maneres sembla, que si el projecte de llei tira endavant, i ningú el recorre al Tribunal Constitucional ( com crec que s'ha de fer ), no només no podrem votar ni al Parlament sinó que tampoc ho podrem fer al Congrés espanyol i ens deixaran com a única opció votar al Senat espanyol, una càmara que sense la reforma federalista tantes vegades demanada, to té no suc ni bruc.