divendres, de gener 07, 2011

Nengajou

L'any passat ja uns en vaig parlar amb aquest post. Les nengajou són postals de 100X140 mm ( mida "hagaki" ) que els japonesos s'envien per cap d'any. Normalment van decorades amb l'animal de l'horoscop xinès que ha de protegir la humanitat durant l'any, enguany és el conill.
El japonesos creuen que l'any de naixement influeix en el caràcter de les persones, com el zodíac ho fa a occident.
L'Aya va néixer un any del conill, en Miró l'any del tigre i la Shikibu i jo som gall.
Les nengajou són molt importants al Japó, tothom en rep i n'envia, algunes són de part del amics i d'altres d'empreses o clients, el meu sogre té molt compromisos i cada any n'envia més de 300, sense comptar les que l'empresa envia per ell.
Jo vaig treballar en una empresa japonesa que és líder nacional en producció de nengajou, Myprint.
Els serveis que l'empresa ofereix són, el disseny de la postal, la redacció del missatge i l'enviament postal.
El preu de enviament per correu és de 50 iens, si fa o no fa uns 40 cèntims.
L'època de les nengajou a Myprint començava al desembre, durant aquest mes els treballadors passaven de 300 a 600 empleats, es doblava la seguretat, els autobusos i fins hi tot s'havilitaven sales com a escola bressol. Es treballava dia i nit, era la follia.
Pel que fa al disseny, hores d'ara ja deuen treballar en les de l'any vinent.
Malgrat tot Myprint cada cop té menys feina per cap d'any, molta gent prefereix fer les postals a casa, empreses com Epson o Fujicolor aprofiten per fer campanya, els primers venent impressores que ho fat pràcticament tot sense haver de menester l'ordinador, les altres oferint l'edició fotogràfica a les pròpies botigues.
Tot plegat és un gran negoci, imagineu que hi ha 125 milions d'habitans i qui més qui menys en rep un parell.

1 comentari:

maria ha dit...

Em recorden a les postals de nadal.Tot evoluciona.M'agraden molt les tradicions de per aquí baix.^^